Diyette alkol tüketimi
31 Temmuz


Diyetisyen Kontrolünde Sağlıklı Beslenme

Diyette alkol tüketimi

Alkol tüketimi modern toplumların vazgeçilmez sosyal aktivitesidir. Bu noktada aşırı alkol alımı sağlık problemleri yaratmaktadır. Alkolün vücuda zararlı etkisi, içilen alkol cinsinden çok ne kadar alkol alındığıyla paralel gider.

Aşırı alkol alımı sizlerin sosyal ilişkilerinizin bozulmasına da neden olacaktır. Diğer taraftan da aşırı alkol alımı metabolizmanın yavaşlamasına buna bağlı olarak aşırı kilo alımına da neden olacaktır.

İnsanların çoğu aşırı alkolün stresi azalttığı düşüncesinde olup alkolü rahatlama unsuru olarak görürler. Bu yanlış bir kanıdır. Aşırı alkol alımı vücutta metabolik değişiklere, aşırı strese, birçok organlarımızda sağlık problemlerine neden olur.
Aşırı alkol alımınız sizin iş performansınızı da olumsuz etkileyecektir. Aşırı alkolün merkezi sinir sistemi üzerine de olumsuz etkisi vardır. Kişinin alkol aldıktan sonra kendisini kontrol edememesinin sebebi budur. Aşırı alkol konuşma problemleri yaratmanın yanında merkezi sinir sisteminde de birçok hasara neden olup kişilerin düşünme yetisini azaltır.
Buraya kadar bahsettiğim aşırı alkol alımı idi. Sınırlı belli ölçüde alkol almak ise kalp damar rahatsızlığı riskini azaltır. Günde 1–2 kadeh şarap veya 1duble rakı veya 1 duble viski yâda 1–2 kadeh kırmızı şarap kalp damar riskine karşı pozitif etkisi vardır.
Aşırı alkolün ilaçlarla da birlikte alımı hem vücut dokularına hem de karaciğere ciddi zararlar vermektedir. İlaç kullanırken alkol almamaya dikkat edin, yaş ilerledikçe de alkolün vücutta yarattığı hasar artar.

Aşırı alkolün yarattığı sağlık sorunları gençlerde daha fazladır. Aşırı almayıp sınırlı miktarda alkol almanın bir miktar vücuda yararı vardır. Bu etkileri size dile getirmek istiyorum

Sınırlı miktarda alkol alındığında ( günde 1–2 kadeh şarap yâda 1 duble rakı gibi)

1 gram alkol 7 kilokalorilik bir enerji verir. Bu enerji 1 gram karbonhidratın veya 1 gram proteinin yaklaşık 2 katıdır. Alkollü içeceklerin etiketlerinde içeriğindeki alkol miktarı yazılıdır. Şarabın alkol oranı ortalama %12-15’dir. Bu da 10 cc şarapta 12-15 gram alkol olduğu anlamına gelir. Yaratabileceği ciddi sağlık sorunları nedeniyle alkol tüketiminin ılımlı olması gerekir. Ilımlı alkol tüketimin sağlığa olumlu etkilerinin olduğu da bazı çalışmalarla gösterilmiştir. Örneğin, ılımlı alkol tüketiminin HDL kolesterolünü yükselttiği bilinmektedir. Elbette ki; bu gibi olumlu sonuçlar kişiyi alkol tüketimine itmemelidir. Ancak, alkol tüketen bireylerin miktar kontrolü yapmaları için iyi bir gerekçedir. Ilımlı alkol tüketimi; kadınlar için günde 15 gramdan az, erkekler için günde 30 gramdan azdır. 15 gram alkol içeren içeceklere örnek 33 cc’lik bir şişe bira, 13.5 cc şarap, 3.5 cc viski, bir tek (3 cc) rakı gibi. Alkol alırken özellikle tok mideye almaya özen gösterin ve yavaş yavaş tüketin. İdrar söktürücü etkisi nedeniyle, alkol alırken beraberinde mutlaka bol su içmeye özen gösterin. Diğer yandan, fazla alkolün enzim harabiyeti oluşturarak sindirim sistemini bozduğu da unutulmamalıdır. Ayrıca çocuk ve gençler, gebeler, sürücüler, makine ile çalışanlar, dikkat, yetenek veya eşgüdüm gerektiren aktivitelere katılanlar, alkol ile olumsuz etkileşim gösteren ilaçlar ya da insülin kullanan kişiler alkol tüketmemelidirler.

Alkol Sonrası Beslenme

Her şeyden önce alkolü kontrollü tüketmek gerekir. En fazla iki kadeh ile kendinizi sınırlamanız yerinde olacaktır. Alkol aşırı miktarda alındıysa kandaki miktarı düşene kadar etkilerinin devam edeceği de unutulmamalıdır. Alkol tüketiminin ertesinde, güne mutlaka kahvaltıyla başlayın. Alkol kan şekerini düşüreceğinden sabahında mutlaka dengeli bir kahvaltı yapmalısınız. Alkolün diüretik etkisi nedeniyle; suyun, alınandan fazlası idrar ile atıldığından vücudunuz susuz kalır. Vücudunuzdaki bu açığı kapamak için yapmanız gereken ise bol sıvı tüketmek olmalıdır. Önceliğiniz su olmak üzere, maden suyu ve sıvı ihtiyacını destekleyecek taze meyve suları da tercih edilebilir. Sabah uyandığınızda büyük bir bardak limonlu su tüketmek fayda sağlayacaktır. Çay, kahve ve kolalı içecekler ise içerdikleri kafeinin diüretik etkileri nedeniyle, sınırlamanız gereken içecekler olmalıdır. Alkol tüketimi ile beraber besin tüketimi de artabileceğinden ertesi günü biraz daha hafif öğünlerle, özellikle daha bol sebze ve meyve tüketerek geçirmeye özen gösterin. Ana öğünlerde balık veya sebze yiyin. Ara öğünlerde ise meyveye ağırlık verin. Sebze, potasyum açısından yüksek olduğu için lenf dolaşımınızı düzene sokar ve alkolün vücuttan hızla atılmasına da yardımcı olur. Ertesi gün öğün düzeninizi hızlıca oturtmak, metabolizmanızı da uyaracaktır. Alkol tüketirken öncelikle tüketim miktarına dikkat etmeye devam ederseniz, aşırı sınırlamalara gerek olmadan, sosyal aktivitelerinize de katılabilirsiniz. Ama ılımlı tüketim akıldan çıkmamalıdır.

 

Diyetisyen Merve Ölmez

 





SIK SORULAN SORULAR

Sağlıklı kilo kaybının haftada 0,5-1kg arasında olması gerektiği Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisidir. Obez ve morbidobez bireylerin kilo veriş hızı daha fazla olmaktadır. Ancak aylık 6 kg üzerindeki ağırlık kaybı sağlık sıkıntılarının ortaya çıkmasına neden olabilmektedir.

 

Fazla kilolarınızı uzun bir sürede aldığınız halde kısa sürede kilo kaybı yaşamaya çalışmamalısınız. Unutulmamalıdır ki, sağlıksız ve hızlı kilo kaybı sonucunda kiloların geri alınması kaçınılmazdır.

Diyet yaparken dengeli besin içeriği oluşturulmamış, farklı besin çeşitliliği sağlanmayan, enerji miktarını çok kısıtlayan diyetler bedeni inceltmekten ziyade kas kaybı ve en çok da yüzün çökmesi ile sonuçlanmaktadır. Bu nedenle bu yanlışlara düşmemek gerekir.

Sağlıklı kilo vermek ve verilen kiloları geri almamak için diyetinizde ekmeğe yer vermeniz gerekiyor. İştah kontrolü sağlamak, bel çevresindeki yağlardan daha çabuk kurtulmak ve tatlıya karşı isteğin azaltılması için her öğün 1-2 dilim tahıllı ekmeklerin tüketilmesi gereklidir.

 

Metabolizmanın hızlı çalışması ve sağlıklı kilo kaybının sağlanabilmesi için azar azar sık sık yemek gerekmektedir. Uzun süren açlıklarda metabolizma yavaşladığı gibi vücut tüketilen besinleri depo etmeye yönelecektir.

Yetişkin bir bireyin günlük 10-12 su bardağı (yaklaşık 2litre) su içmesi gerekmektedir. Vücutta kan dolaşımının düzenli sağlanabilmesi ve metabolizmanın hızlı çalışması için bu miktarın altında tüketilmemesi önerilmektedir.

Öncelikle uyguladığınız diyet programı bir uzman diyetisyen tarafından size uygun şekilde hazırlanmış olmalıdır. Fakat bunun yanında gün içerisinde bol su tüketerek ve spor yaparak vücudunuza enerji sağlayabilirsiniz.




Uzmana Danışın



İLETİŞİM

8229/1 Sk. Ece Sitesi A Blok 21/C Ataşehir / İzmir
(Kent Hastanesi Çaprazı - İztik Karşısı)

0 533 030 61 050 232 329 19 000 232 329 19 35

info@dermaestetik.com.tr




Uzmana Danışın

Uzmana Danışın

gonet parma