Bildiğiniz Besin, Bilmediğiniz Faydalar; Domatesin Faydaları
18 Ekim


Diyetisyen Kontrolünde Sağlıklı Beslenme

Bildiğiniz Besin, Bilmediğiniz Faydalar; Domatesin Faydaları

 

Neredeyse her gün evinizde bulundurduğunuz ve çoğu yemekte kullandığınız bir besin, domates…

 

Altı üstü domates ya da sebze işte faydalıdır diyerek hemen geçme! Çünkü bu faydalar diğer besinlerin faydalarından çok başka! Özellikle bayanlar bu yazıyı dikkatlice okuyun. Çünkü tam size göre sürpriz bir bilgi var içinde. Hadi ben anlatmaya başlayayım siz de okumaya… Domatesin içerisindeki likopen, başta prostat olmak üzere pek çok kanser türü, kalp rahatsızlığı, yaşlanma ve diğer hastalıklara karşı korunmada önemli rol oynar.

 

Domatesin pişirilmesi sonucu kullanılabilir likopen oranı artar. Likopen suda çözünmediği için ve bitkisel liflere bağlı durumda olduğu için domatesin yemek için hazırlanması (parçalanması, yağ ile karıştırılması, pişirilmesi) likopenin vücut tarafından kullanılabilirliğini artırır. Likopen yağda çözündüğü için yağ onun sindirim sistemi tarafından emilmesini büyük ölçüde artırır. Domates salçası ve ketçap da işlenmiş olduğu için daha fazla kullanılabilir likopen içerir. Peki likopenin başka bir kaynağı yok mu diye soruyorsanız karpuz, pembe greyfurt ve papaya diyebilirim. Ancak domates kadar iyi bir likopen kaynağı değildirler. Son yapılan bir araştırmaya göre domates (domates salçası şeklinde) UV kaynaklı güneş hasarını azaltmakta ve kolajen çökmesini engellemektedir. Cildinizdeki kolajen dokuyu koruyarak, yağ tabakanızın üzerinde yatan sağlıklı kalın üst deri tabakasını koruyabilir ve bu sayede selülit görünümünü azaltabilir ! Böylece özellikle yazın iyice yakındığımız selülitli görünümümüzü hiçbir çaba harcamadan değiştirebiliriz. Ayrıca deri yaşlanmasını engelleyen en önemli karotenoid, likopendir!

 

 Fazla miktarda likopen alan erkeklerde diğerlerine kıyasla prostat kanser riski %21 daha az!

 

Harvard Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmaya göre likopenin prostat kanseri riskine karşı koruyucu özelliği açıkça belirlenmiştir. Günlük beslenmesinde yüksek miktarda likopen alan erkeklerde, daha az likopen alanlara göre prostat kanseri riskinin %21 azaldığı gösterilmiştir. Likopenin koruyucu etkisi prostat, akciğer ve mide kanserleri için en kuvvetli düzeyde bulunmuştur. Ancak pankreas, kolon, rektum, yemek borusu, ağız boşluğu, meme ve rahim kanserleriyle ilgili koruyucu etkisi de bulunmuştur.

 

30 dakika içinde içilen 3 sigara, likopen düzeyinde yüzde 40 düşüşe neden oluyor

 

Damar sertliği ve koroner kalp hastalığının ortaya çıkışında rol alan ilave risk faktörleri arasında, oksidatif stres de vardır. Likopen ağırlıklı beslenen kişilerde oksidatif stresin azaldığı gösterilmiştir. Peki bu kadar mı faydaları ? Hayır, daha bitmedi.

 

 





SIK SORULAN SORULAR

Sağlıklı kilo kaybının haftada 0,5-1kg arasında olması gerektiği Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisidir. Obez ve morbidobez bireylerin kilo veriş hızı daha fazla olmaktadır. Ancak aylık 6 kg üzerindeki ağırlık kaybı sağlık sıkıntılarının ortaya çıkmasına neden olabilmektedir.

 

Fazla kilolarınızı uzun bir sürede aldığınız halde kısa sürede kilo kaybı yaşamaya çalışmamalısınız. Unutulmamalıdır ki, sağlıksız ve hızlı kilo kaybı sonucunda kiloların geri alınması kaçınılmazdır.

Diyet yaparken dengeli besin içeriği oluşturulmamış, farklı besin çeşitliliği sağlanmayan, enerji miktarını çok kısıtlayan diyetler bedeni inceltmekten ziyade kas kaybı ve en çok da yüzün çökmesi ile sonuçlanmaktadır. Bu nedenle bu yanlışlara düşmemek gerekir.

Sağlıklı kilo vermek ve verilen kiloları geri almamak için diyetinizde ekmeğe yer vermeniz gerekiyor. İştah kontrolü sağlamak, bel çevresindeki yağlardan daha çabuk kurtulmak ve tatlıya karşı isteğin azaltılması için her öğün 1-2 dilim tahıllı ekmeklerin tüketilmesi gereklidir.

 

Metabolizmanın hızlı çalışması ve sağlıklı kilo kaybının sağlanabilmesi için azar azar sık sık yemek gerekmektedir. Uzun süren açlıklarda metabolizma yavaşladığı gibi vücut tüketilen besinleri depo etmeye yönelecektir.

Yetişkin bir bireyin günlük 10-12 su bardağı (yaklaşık 2litre) su içmesi gerekmektedir. Vücutta kan dolaşımının düzenli sağlanabilmesi ve metabolizmanın hızlı çalışması için bu miktarın altında tüketilmemesi önerilmektedir.

Öncelikle uyguladığınız diyet programı bir uzman diyetisyen tarafından size uygun şekilde hazırlanmış olmalıdır. Fakat bunun yanında gün içerisinde bol su tüketerek ve spor yaparak vücudunuza enerji sağlayabilirsiniz.




Uzmana Danışın



İLETİŞİM

8229/1 Sk. Ece Sitesi A Blok 21/C Ataşehir / İzmir
(Kent Hastanesi Çaprazı - İztik Karşısı)

0 533 030 61 050 232 329 19 000 232 329 19 35

bilgi@dermaestetik.com.tr




Uzmana Danışın

Uzmana Danışın

gonet parma