İnsülin direnci
04 Haziran


Diyetisyen Kontrolünde Sağlıklı Beslenme

İnsülin direnci

İnsülin; kas, yağ ve karaciğer gibi kan şekerini kullanan dokulara şekerin alınması ve kullanılmasını sağlayan, Pankreastan salgılanan şeker metabolizmasını düzenleyen bir hormondur. Dokularda insülin direnci varsa şekerin dokulara alınıp, kullanılması, yakılması zor olur. Bu durum daha çok insülin salınmasına yol açar. Normal şartlarda vücut şekeri 1 ünite insülin ile kontrol altına alabiliyorken insülin direnci olan hastalarda vücut 2-3 ünite insülin salgılamak durumunda kalır.  İnsülin direnci arttıkça, şeker kontrolünü sağlamak için insülin de artmış olur. Bu da vücutta gereğinden fazla insülin salgılanması anlamına gelir.

İnsülin direnci, sağlıklı beslenmenize ve spor yapmanıza rağmen kilo almanıza sebep olarak gösterilebilir. Çünkü fazlasıyla salgılanan insülin, alınan gıdaların yağ olarak depolanmasına sebep olur. Giderek daha çok salgılanmak zorunda kalınan insülin zaman içinde pankreası yorar. Bu durum da zamanla pankreas yetmezliği ve diyabet hastalığına kadar gidebilen ciddi bir sorun çıkarabilir.

İnsülin direnci belirtileri


İnsülin direncinin habercisi olan durumlar şunlardır: 

 

 

Bu besinlere dikkat!
Günlük yaşamda özellikle de bazı besinler insülin direncini artırır. Glisemik indeksi yüksek besinleri fazla miktarlarda tüketmek yüksek insülin direnci ve kilo artışına neden olur. İnsülin direnci tespit edilen kişilerin söz konusu glisemik indeksi yüksek olan besinlerden uzak durmaları önerilir. Glisemik indeksi yüksek besinler şunlardır:

 

 

Bu besinleri tüketmek kandaki insülin seviyesini hızlı yükselterek insülin direncini artırır. Bu besinleri yemek yerine günde 3 ana öğün ve her öğünden 2 saat sonra ara öğün yapmak daha faydalıdır. Bu sayede insülin hormonu daha dengeli bir şekilde salgılanır. Ancak insülin direncinin bir kişide olup olmadığının anlaşılması için kan testi yapılması gerekir. İnsülin direncini, en az 8 saatlik açlıktan sonra sabah bakılan kan testi ile tespit etmek son derece kolaydır. Dolayısıyla takip altına alınan kişiler belirli aralıklarla kontrollere çağrılır.

 

Diyetisyen Merve Ölmez

 

 





SIK SORULAN SORULAR

Sağlıklı kilo kaybının haftada 0,5-1kg arasında olması gerektiği Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisidir. Obez ve morbidobez bireylerin kilo veriş hızı daha fazla olmaktadır. Ancak aylık 6 kg üzerindeki ağırlık kaybı sağlık sıkıntılarının ortaya çıkmasına neden olabilmektedir.

 

Fazla kilolarınızı uzun bir sürede aldığınız halde kısa sürede kilo kaybı yaşamaya çalışmamalısınız. Unutulmamalıdır ki, sağlıksız ve hızlı kilo kaybı sonucunda kiloların geri alınması kaçınılmazdır.

Diyet yaparken dengeli besin içeriği oluşturulmamış, farklı besin çeşitliliği sağlanmayan, enerji miktarını çok kısıtlayan diyetler bedeni inceltmekten ziyade kas kaybı ve en çok da yüzün çökmesi ile sonuçlanmaktadır. Bu nedenle bu yanlışlara düşmemek gerekir.

Sağlıklı kilo vermek ve verilen kiloları geri almamak için diyetinizde ekmeğe yer vermeniz gerekiyor. İştah kontrolü sağlamak, bel çevresindeki yağlardan daha çabuk kurtulmak ve tatlıya karşı isteğin azaltılması için her öğün 1-2 dilim tahıllı ekmeklerin tüketilmesi gereklidir.

 

Metabolizmanın hızlı çalışması ve sağlıklı kilo kaybının sağlanabilmesi için azar azar sık sık yemek gerekmektedir. Uzun süren açlıklarda metabolizma yavaşladığı gibi vücut tüketilen besinleri depo etmeye yönelecektir.

Yetişkin bir bireyin günlük 10-12 su bardağı (yaklaşık 2litre) su içmesi gerekmektedir. Vücutta kan dolaşımının düzenli sağlanabilmesi ve metabolizmanın hızlı çalışması için bu miktarın altında tüketilmemesi önerilmektedir.

Öncelikle uyguladığınız diyet programı bir uzman diyetisyen tarafından size uygun şekilde hazırlanmış olmalıdır. Fakat bunun yanında gün içerisinde bol su tüketerek ve spor yaparak vücudunuza enerji sağlayabilirsiniz.




Uzmana Danışın



İLETİŞİM

8229/1 Sk. Ece Sitesi A Blok 21/C Ataşehir / İzmir
(Kent Hastanesi Çaprazı - İztik Karşısı)

0 533 030 61 050 232 329 19 000 232 329 19 35

info@dermaestetik.com.tr




Uzmana Danışın

Uzmana Danışın

gonet parma