Ketojenik diyet nedir?
06 Mayıs


Diyetisyen Kontrolünde Sağlıklı Beslenme

Ketojenik diyet nedir?

Ketojenik diyet; yüksek yağ, yeterli protein ve düşük karbonhidratlı yüksek yağ içeren bir diyettir. Çok kısıtlı karbonhidrat ve yüksek yağ içeren bu diyette yağların kullanılması kanda keton cisimciklerinin açığa çıkmasına yol açar. Bu nedenle ‘‘ketojenik diyet’’ olarak adlandırılmaktadır.

Ketojenik diyette günlük enerjinin %60-70’ı yağlardan, %15-25’i protein ve %5-10’u karbonhidratdan sağlanır. Diyet her bireyin günlük enerji, protein ve sıvı gereksinmesini karşılayacak şekilde yaş, boy ve kiloya uygun olarak hazırlanır.

Vücudumuzun normalde ana enerji kaynağı olarak glikozu kullanır. Karbonhidrat kaynaklarından glikoz alınır. Glikoz molekülleri glikojen deposu olarak kaslar ve karaciğerde depolanır. Bu depolanan glikojen glikozlara parçalanarak enerji için kullanılır. Eğer ki vücuda alınan karbonhidrat kısıtlanırsa belli bir süre sonra glikojen deposu boşalır. Bu depolar tükendikten sonra ve vucüdun kullanacağı başka enerji kalmadıktan sonra vücut hayatta kalmak için başka bir enerji kaynağına ihtiyaç duyar.  Ayrıca azalan kan glikoz seviyesine bağlı olarak insülin seviyesi düşer. İkinci enerji kaynağı olan yağ devreye girecektir. Depolanmış yağları metabolik faaliyetler sonucunda parçalayan hücreler ortaya keton cisimlerini çıkarır.

Sonuç olarak metabolizma bu keton cisimciklerini ve yağ moleküllerini enerji üretmek için kullanır ve yağ yakarak enerji enerji üreten bir metabolizma ortaya çıkar

Kimler Uygulayabilir?

Çocuklara ve gelişme sürecinde olan gençlere kullanımına ihtiyaç duyacakları tıbbi bir sıkıntıları yoksa ketojenik diyet önerilmez. Gerekli mikro besinleri(vitamin ve mineraller) almak zor olacağı için gelişim çağında sıkıntılar yaratabilir.

Bunun dışında yetişkin bireylerde yağ yakmak isteyenler kullanabilir. Tip-2 diyabet hastaları kullanabilirler. epilepsi hastası olan çocuklarda bu diyeti kullanabilirler.

Kalp damar rahatsızlığı olanlar, kanser,  alzhemier ve diğer nörolojik rahatsızlığı olanlar, insülin direnci olanlar, polikistik over rahatsızlığı olan kadınlar Doktorları ve diyetisyenleri kontrolünde uygulayabiler.

Ketojenik Diyet Nasıl Etki Eder?

 Yiyecekler bizim günlük enerji ihtiyacımızı karşılar. Yiyeceklerin vücutta yanması sonucu açığa çıkan enerji beynimizinve diğer organlarımızın çalışmasınısağlar. Beynin yeteri kadar yakıt alması çok önemlidir. Beyin enerjisini glikoz ve yağlardan ortaya çıkan keton cisimcikleri olmak üzere iki kaynaktan alır. Beynin kullandığı ilk yakıt; glikozdur. Karbonhidratkaynağı yiyeceklerden (ekmek, pirinç, bulgur, makarna vb.,şeker, bal vb.,sebze ve meyveler) vücuda alınır. Beynin diğer önemli yakıtı;KETONLARDIR. Bunlar da yağ (zeytinyağı, tereyağı, krema, kaymak vb) veya yağ bulunduran yiyeceklerin metabolizması sonucuoluşur. Yüksek yağlı ketojenik diyetle oluşan keton cisimlerinin nöron dediğimiz beyin hücrelerinde çeşitli mekanizmalarla, nöbet aktivitesini engellediği varsayılmaktadır

Ketojenik Diyette Görülebilecek Yan Etkiler

Kabızlık Kemik erimesi (osteoporoz) Asidoz (kan pHdeğerinde düşme) Kolesterol yüksekliği Böbrek taşları Karnitin eksikliği

 

Diyetisyen Merve Ölmez

 





SIK SORULAN SORULAR

Sağlıklı kilo kaybının haftada 0,5-1kg arasında olması gerektiği Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisidir. Obez ve morbidobez bireylerin kilo veriş hızı daha fazla olmaktadır. Ancak aylık 6 kg üzerindeki ağırlık kaybı sağlık sıkıntılarının ortaya çıkmasına neden olabilmektedir.

 

Fazla kilolarınızı uzun bir sürede aldığınız halde kısa sürede kilo kaybı yaşamaya çalışmamalısınız. Unutulmamalıdır ki, sağlıksız ve hızlı kilo kaybı sonucunda kiloların geri alınması kaçınılmazdır.

Diyet yaparken dengeli besin içeriği oluşturulmamış, farklı besin çeşitliliği sağlanmayan, enerji miktarını çok kısıtlayan diyetler bedeni inceltmekten ziyade kas kaybı ve en çok da yüzün çökmesi ile sonuçlanmaktadır. Bu nedenle bu yanlışlara düşmemek gerekir.

Sağlıklı kilo vermek ve verilen kiloları geri almamak için diyetinizde ekmeğe yer vermeniz gerekiyor. İştah kontrolü sağlamak, bel çevresindeki yağlardan daha çabuk kurtulmak ve tatlıya karşı isteğin azaltılması için her öğün 1-2 dilim tahıllı ekmeklerin tüketilmesi gereklidir.

 

Metabolizmanın hızlı çalışması ve sağlıklı kilo kaybının sağlanabilmesi için azar azar sık sık yemek gerekmektedir. Uzun süren açlıklarda metabolizma yavaşladığı gibi vücut tüketilen besinleri depo etmeye yönelecektir.

Yetişkin bir bireyin günlük 10-12 su bardağı (yaklaşık 2litre) su içmesi gerekmektedir. Vücutta kan dolaşımının düzenli sağlanabilmesi ve metabolizmanın hızlı çalışması için bu miktarın altında tüketilmemesi önerilmektedir.

Öncelikle uyguladığınız diyet programı bir uzman diyetisyen tarafından size uygun şekilde hazırlanmış olmalıdır. Fakat bunun yanında gün içerisinde bol su tüketerek ve spor yaparak vücudunuza enerji sağlayabilirsiniz.




Uzmana Danışın



İLETİŞİM

8229/1 Sk. Ece Sitesi A Blok 21/C Ataşehir / İzmir
(Kent Hastanesi Çaprazı - İztik Karşısı)

0 533 030 61 050 232 329 19 000 232 329 19 35

info@dermaestetik.com.tr




Uzmana Danışın

Uzmana Danışın

gonet parma