Ses Sağlığımız İçin Neler Yapmamız Gerektiğini Biliyor Muydunuz?
28 Mayıs


Diyetisyen Kontrolünde Sağlıklı Beslenme

Ses Sağlığımız İçin Neler Yapmamız Gerektiğini Biliyor Muydunuz?

Ses hijyeni, el ve ağız hijyeninde olduğu gibi kişisel olarak takip etmemiz ve günlük hayatta uymamız gereken davranışlar topluluğudur. Aynı ağız ve el hijyeninde olduğu gibi yaptığımız bazı doğrular ve yapmamamız gereken bazı yanlışlar sesimizi olumlu ve olumsuz etkiliyor. Bunlardan en önemlisi sıvı alımıdır. Bireyler yeterince su içiyorsa sesi her zaman daha iyi oluyor. Ses tellerine etki edecek tütün, tütün mamulleri, sigara ve alkollü içeceklerin tamamı ses yolunu kurutuyor ve sesimizi ciddi düzeyde olumsuz etkiliyor. Bu nedenle sigara içmeyin ve sigara içilen ortamlarda bulunmayın.

Boğazınızı temizleme hareketinden kaçının, bunun yerine boğaz temizleme ihtiyacınızı birkaç yudum su içerek yapın.

Düzenli uyku uyumamak, uykusuz kalmak seste yorgunluğa ve ödeme sebep vererek ses kısıklığına yol açar. Uykunuzu almaya özen gösterin.

Çok uzun cümleler kurmayın. Kısa cümleler ile konuşmak, nefes desteğini doğru kullanmanızı ve daha rahat konuşmanızı sağlar. 

Kafein (kahve, çayi, yeşil çay) tüketimini 2-3 fincanla kısıtlayın; alkol ve süt tüketiminden mümkün olduğunca uzak durun. 

Mentollü ve okaliptüslü nefes açıcılar, şekerler ve pastiller ses tellerinizin kurumasına yol açar. Doktor tarafından tavsiye edilmediği sürece bunları tüketmeyin!

Gürültülü ortamlarda dikkatli davranın. Gürültüyü bastırmak ve duyulabilmek için sesinizi yükseltmeniz, ses tellerinizde gerilmeye, yıpranmaya ve hasara sebep olabilir.

Uzağa seslenmeyin. Yüksek ses ile konuşmaktan kaçının. Bağırmayın, çağırmayın, seslenmeyin! 

Gürültülü bir ortam (araba/ otobüs içi, alışveriş merkezleri, cadde, konser, parti, restoran, oyun parkı, inşaat alanı, trafik, sınıfa karşı konuşmak vb.) içerisinde bulunmak, başka bir odada bulunan birine seslenmek sesimizi daha yüksek tondan ve perdeden kullanmamıza neden olur. Bunun sonucunda ses telleri zarar görür. Topluluk önünde konuşacağınız zaman mikrofon kullanabilirsiniz. Başka bir odada bulunan birine sesleneceğiniz zaman ıslık ya da zil çalmak gibi ses tellerinizi kullanmayacağınız aktivitelerde bulunabilirsiniz. 

Kuru, dumanlı ve tozlu ortamlarda bulunmaktan kaçının. Bu tip ortamlar boğazınızın kurumasına ve tahriş olmasına sebep olur. Sigara içilmeyen ortamları tercih edin. Klimalı ortamlardan uzak durun. Ortamı nemlendirmek için çeşitli noktalara su dolu kaplar yerleştirebilirsiniz. Tozlu ortamlarda bulunmanız gerekiyorsa maske takabilirsiniz. 

Yorulduğunuzu hissettiğiniz zaman sesinizi kullanmaktan kaçının. Sesinizi kullanmaya devam ettiğiniz zaman ses tellerinize zarar verebileceğinizi unutmayın.

Ses için beslenmenin de önemi çok büyüktür. Acı, baharatlı, yağlı, kızarmış besinlerden uzak durmak gerekir.

Ses hastalıklarında reflünün oluşma riskini ortadan kaldırmak çok önemlidir.

Alkollü, gazlı ve kafeinli içecekleri, sütü çok az tüketin.

Gece yatmadan en az 2-3 saat önce son yediğinizi yemiş ve bitirmiş olun.

Azar azar ve sıkı sık beslenin.

Gece yatarken yatağınızın baş kısmını, vücudun belden yukarısı yerden 15-20 derece yukarıda kalacak şekilde yükseltin.

 

Diyetisyen Merve Ölmez

 

 

 

 

 





SIK SORULAN SORULAR

Sağlıklı kilo kaybının haftada 0,5-1kg arasında olması gerektiği Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisidir. Obez ve morbidobez bireylerin kilo veriş hızı daha fazla olmaktadır. Ancak aylık 6 kg üzerindeki ağırlık kaybı sağlık sıkıntılarının ortaya çıkmasına neden olabilmektedir.

 

Fazla kilolarınızı uzun bir sürede aldığınız halde kısa sürede kilo kaybı yaşamaya çalışmamalısınız. Unutulmamalıdır ki, sağlıksız ve hızlı kilo kaybı sonucunda kiloların geri alınması kaçınılmazdır.

Diyet yaparken dengeli besin içeriği oluşturulmamış, farklı besin çeşitliliği sağlanmayan, enerji miktarını çok kısıtlayan diyetler bedeni inceltmekten ziyade kas kaybı ve en çok da yüzün çökmesi ile sonuçlanmaktadır. Bu nedenle bu yanlışlara düşmemek gerekir.

Sağlıklı kilo vermek ve verilen kiloları geri almamak için diyetinizde ekmeğe yer vermeniz gerekiyor. İştah kontrolü sağlamak, bel çevresindeki yağlardan daha çabuk kurtulmak ve tatlıya karşı isteğin azaltılması için her öğün 1-2 dilim tahıllı ekmeklerin tüketilmesi gereklidir.

 

Metabolizmanın hızlı çalışması ve sağlıklı kilo kaybının sağlanabilmesi için azar azar sık sık yemek gerekmektedir. Uzun süren açlıklarda metabolizma yavaşladığı gibi vücut tüketilen besinleri depo etmeye yönelecektir.

Yetişkin bir bireyin günlük 10-12 su bardağı (yaklaşık 2litre) su içmesi gerekmektedir. Vücutta kan dolaşımının düzenli sağlanabilmesi ve metabolizmanın hızlı çalışması için bu miktarın altında tüketilmemesi önerilmektedir.

Öncelikle uyguladığınız diyet programı bir uzman diyetisyen tarafından size uygun şekilde hazırlanmış olmalıdır. Fakat bunun yanında gün içerisinde bol su tüketerek ve spor yaparak vücudunuza enerji sağlayabilirsiniz.




Uzmana Danışın



İLETİŞİM

8229/1 Sk. Ece Sitesi A Blok 21/C Ataşehir / İzmir
(Kent Hastanesi Çaprazı - İztik Karşısı)

0 533 030 61 050 232 329 19 000 232 329 19 35

bilgi@dermaestetik.com.tr




Uzmana Danışın

Uzmana Danışın

gonet parma