Zerdeçal nedir? Nerelerde kullanılır? Faydaları nelerdir?
20 Mayıs


Diyetisyen Kontrolünde Sağlıklı Beslenme

Zerdeçal nedir? Nerelerde kullanılır? Faydaları nelerdir?

Yüzyıllardır kullanılan şifalı bir baharattır, yemeklere tat katmanın dışında insan sağlığına sayısız olumlu etkisi vardır. Hindistan safranı olarak ta bilinen Zerdeçal, (Curcumin) besin değerleri bakımından oldukça zengindir; potasyum, demir, manganez minerallerine, C ve B6 vitaminleri içerir. Zerdeçal, çok eski çağlardan beri şifa kaynağı olarak kullanılmıştır. Günümüzde ise yemeklerde ve gıda endüstrisinde lezzet verici bir baharat olarak kullanılırken, cilt sağlığına faydaları nedeniyle kozmetik ürünlerinde yaygın şekilde kullanılır. Anavatanı Güney Asya’dır. Sıcak ve nemli bir ortam seven zerdeçal Pakistan, Hindistan, Çin ve Bangladeş gibi Asya’nın tropik bölgelerinde yetişir. İsmi Farsça sarı anlamındaki zerd ve çöp, odun anlamındaki çub kelimelerin birleşmesiyle oluşan “zerdeçub”dan gelmektedir. Türkçeye zerdeçal olarak geçmiştir.

ZERDEÇAL NERELERDE KULLANILIR?Genellikle mutfaklardaki kullanımı bilinse de Zerdeçal bitkisi başka alanlarda da kullanılmaktadır. Örneğin ipek kumaşlar ve ince deri boyamada, kına yakmada, güzellik maskelerinde, hastalıklar için yapılan kürlerde zerdeçaldan faydalanılır. Mutfaklarda ise zerdeçal baharat olarak kullanılır. Önce bitkisi temizlenir, sonra suda kaynatılıp kurutulur ve öğütülerek baharat haline getirilir. Bu baharat hali safran yerine kullanılabilir; balık çorbası, söğüş ve çeşitli sebze yemeklerinde çeşni olarak kullanılır. Zerdeçalın tıbbi faydaları da vardır. Zerdeçal piyasada kök ve toz şeklinde bulunur. Araştırmalar gösteriyor ki etken maddesi kurkumin olan zerdeçalın antienflamatuvar, antikanserojen ve antiaterojenik olarak kullanılması olasıdır.

ZERDEÇALIN FAYDALARI NELERDİR?  Zerdeçal kansere karşı önlem ve tedavide yardımcı olarak kullanılmaktadır. Sindirim sistemine, eklem ağrılarını azaltmada, iltihap önlemede, şeker hastalarına faydaları vardır. Kalp ve damar sağlığı için olumlu etkileri vardır. Erken yaşlanmayı önler, alzheimer hastalığını önlemeye yardımcı olur. İşte gerek zerdeçalın adeta saymakla bitmeyen faydaları...

*Zerdeçal kolon, meme, cilt ve prostat kanserinin önemlisine yardımcı olur; etken maddesi olan kur kurkumin kanser hücrelerinin yayılmasını geciktirir.

*LDL’yi düşürerek kolesterol seviyesinin dengelenmesini sağlar.

*Alzheimer’a yakalanma riskini azaltır.

*Haricen uygulanarak ciltteki yaraların tedavi edilmesinde de kullanılabilir.

*Karaciğer rahatsızlıklarına iyi gelen zerdeçal, antioksidan olduğu için vücutta biriken zararlı maddelerin dışarı atılmasını sağlar.

*Antioksiden ve anti-enflamatuvar etkileri sayesinde yüksek kan basıncı ve inflamatuvar problemlerinin kontrol altına alınmasına yardımcı olur.

*Araştırmalar damarda kireçlenme, plak oluşumu ve kan pıhtısı oluşumu engelleme özellikleri ile kalp krizi ve inmeye riskini azaltabilir. Kalp rahatsızlıklarına karşı faydalıdır.

*Diyabet tedavisinde etkilidir. İnsülin gibi görev alarak kan şekerini sağlıklı bir seviyede tutmaya yardımcı olur.

İlerleyen yaşlarda romatizma ve eklem ağrılarına iyi gelir.

*Bağışıklık sistemini güçlendirir.

*Zerdeçalın safra kesesinin safra üretimini artırdığı ve böylece sindirimi rahatlattığı belirtilmektedir.

*Antidepresan özelliği olan zerdeçal sakinleşmenizi sağlar.

*Zengin asit içeriği sayesinde midenin oranını dengeler.

*Zerdeçal suyu içilerek artrit olma riski azaltılabilir.

*İltihap önleyicidir ve bir tür göz iltihabı olan üveitin tedavisinde şikayetleri azaltmaya yardımcı olarak kullanılır.

 





SIK SORULAN SORULAR

Sağlıklı kilo kaybının haftada 0,5-1kg arasında olması gerektiği Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisidir. Obez ve morbidobez bireylerin kilo veriş hızı daha fazla olmaktadır. Ancak aylık 6 kg üzerindeki ağırlık kaybı sağlık sıkıntılarının ortaya çıkmasına neden olabilmektedir.

 

Fazla kilolarınızı uzun bir sürede aldığınız halde kısa sürede kilo kaybı yaşamaya çalışmamalısınız. Unutulmamalıdır ki, sağlıksız ve hızlı kilo kaybı sonucunda kiloların geri alınması kaçınılmazdır.

Diyet yaparken dengeli besin içeriği oluşturulmamış, farklı besin çeşitliliği sağlanmayan, enerji miktarını çok kısıtlayan diyetler bedeni inceltmekten ziyade kas kaybı ve en çok da yüzün çökmesi ile sonuçlanmaktadır. Bu nedenle bu yanlışlara düşmemek gerekir.

Sağlıklı kilo vermek ve verilen kiloları geri almamak için diyetinizde ekmeğe yer vermeniz gerekiyor. İştah kontrolü sağlamak, bel çevresindeki yağlardan daha çabuk kurtulmak ve tatlıya karşı isteğin azaltılması için her öğün 1-2 dilim tahıllı ekmeklerin tüketilmesi gereklidir.

 

Metabolizmanın hızlı çalışması ve sağlıklı kilo kaybının sağlanabilmesi için azar azar sık sık yemek gerekmektedir. Uzun süren açlıklarda metabolizma yavaşladığı gibi vücut tüketilen besinleri depo etmeye yönelecektir.

Yetişkin bir bireyin günlük 10-12 su bardağı (yaklaşık 2litre) su içmesi gerekmektedir. Vücutta kan dolaşımının düzenli sağlanabilmesi ve metabolizmanın hızlı çalışması için bu miktarın altında tüketilmemesi önerilmektedir.

Öncelikle uyguladığınız diyet programı bir uzman diyetisyen tarafından size uygun şekilde hazırlanmış olmalıdır. Fakat bunun yanında gün içerisinde bol su tüketerek ve spor yaparak vücudunuza enerji sağlayabilirsiniz.




Uzmana Danışın



İLETİŞİM

8229/1 Sk. Ece Sitesi A Blok 21/C Ataşehir / İzmir
(Kent Hastanesi Çaprazı - İztik Karşısı)

0 533 030 61 050 232 329 19 000 232 329 19 35

bilgi@dermaestetik.com.tr




Uzmana Danışın

Uzmana Danışın

gonet parma